ilsetogo.reismee.nl

Out of Africa

En nadat ik een week achter de rug had van ongeveer 50 uur was het tijd om even het schip te verlaten, de generator te ontlopen en de natuur in te trekken.

Niet zo'n hele vanzelfsprekendheid, want toen ik me aan had gemeld om te gaan werken aan boord heb ik tegelijkertijd keihard geroepen dat ik nooit een stap buiten die boot zou zetten ivm alle beestjes die Afrika rijk is.

Inmiddels ben ik daar al enigszins van terug gekomen, want de nieuwschierigheid en het avontuur blijkt toch iets groter dan mijn 'beestjesangst' (die ik hier tot grote hilariteit allemaal 'animals' noem, of het nou muggen, lizzards, gekke zwart-rode lange duizendpoten, vliegende dingetjes die zomaar op me gaan zitten, gekko's, regenwormen zonderregenof miljoenen mieren zijn...).

Zo zijn we afgelopen zaterdagochtend met een aantal taxis, de lokale bus (lees: een volgepropte aftandse 7zitter) naar Kpalime gereden. Vanaf daar met een motortaxi (jajaja... ik weet t, ook wat betreft motorrijden heb ik gezegd dat ik dat nooit zou doen) de berg op (letterlijk de berg op want zodra we door 't dorpje waren hield de weg op maar de berg niet...). En na een reis van zo'n 3uur kwamen we dan eindelijk aan bij de YWAM base. Ons verblijf voor de komende tijd. Vanaf dat moment werd ik ineens weer enorm blij met de boot. Want wat was het heet! Al uitpuffend genoten van het balkon, water en Ligretto zodat we daarna een hike konden maken. Niet te lang uiteraard, anders word ik moe. Ik bleek echter de sportiefste van het stel te zijn. Intens genoten van meer dan Togo, ik dacht dat we gewoon een bergwandeling aan het maken waren in de bossen terwijl ondertussen Nanette maar bleef zeggen hoe blij ze werd van de jungle. Toen dat eenmaal tot me doordrong drong ook het feit tot me door dat ik gewoon de jungle aan het surviven was!

Maar wat was het mooi (ja! zoasl jullie gemerkt hebben verkeer ik weer in een haat-liefde verhouding met het uploaden van foto's...). Uitgestrekt landschap, zoveel verschillende soorten bomen, vlinders, krekels en sprinkhanen (omdat ik nog steeds het verschil niet weet en ze beiden groot zijn, geluid maken en springen) en eindelijk herken ik nu ook de bananenbomen en de mangobomen (net kerstballen in een kerstboom, maar dan anders;-)). En als je niet in het gras gaat staan verklein je de kans op een ontmoeting met een slang.

We kregen heerlijk Afrikaans eten die avond en nadat we onze kamer grondig hadden bespoten met 'vermoord al het ongedierte' en ik eerder die dag al een enorm kunstwerk had gemaakt van mijnklamboe(tnx Esther!)en daarom buiten stonden te wachten totdat inderdaad al de ongewenste beestjes dood waren zagen we miljoenen mieren uit de grond komen. Ze kregen het zelfs voor elkaar om een grote worm van zo'n 15 cm dood te maken. Om ze niet in de buurt van onze kamer te laten komen maakten de mensen van de YWAM base een dam van hete kolen. En nadat ze me eerst angst aanjoegen maar ik vervolgens kreeg te horen dat ze zelfs in staat zijn om slangen te vermoorden mochten de mieren blijven. Achter de wal wel te verstaan.

Nadat we eindelijk de kamer in konden, gauw tanden gepoetst en het toilet met rondvliegende beestjes overleefd en terug naar onze kamer maarziedaar: boven de deur wachtte het volgende beestje: een gekko. Ook die wilde ik natuurlijk met alle liefde gauw verjagen totdat ik te horen kreeg dat die muggen (en ook de malariamuggen) op eet. Vooruit, de gekko mocht blijven. Ik wist niet hoe snel ik mn prinsessenbed in moest komen, gauw mn ogen dicht gedaan en heel hard gebeden of er geen enge beestjes me pijn zouden doen die nacht.

Heerlijk geslapen! De volgende dag vroeg opgestaan, genoten van de frisse berglucht en langzaamaan(nadat ik een koude douche had genomen, hopelijk kan ik de foto's van de doucheruimte binnenkort uploaden)aan onze terugtocht begonnen. Een mooie wandeling de berg af, dwars door het dorpje heen (waarvan alle inwoners zich hadden verzameld in de kerk), genoten van de muziek die uit de kerk kwam, verwonderd over alles wat we tegen kwamen en uiteindelijk een taxi gevonden (dit keer een aftandse 5 zitter waar prima 8 mensen in kunnen...) die ons terug wilde brengen naar Lome.

Mijn eerste weekend Out of Africa heb ik prima doorstaan. Maar die beestjes? Dat hoeft van mij niet zo. Wel is me meer dan duidelijk geworden dat ze allemaal, ook al snap ik dat niet zo goed, een functie hebben.

Reacties

Reacties

Ellen

Lieve Ilse!
Wat een geweldig verhaal weer! en idd alle beetjes hebben een functie:P

Liefs!

Mirjam

We genieten kostelijk van je verhalen en printen ze uit voor je opa & oma.
Ik zou wel om een hoekje bij je willen kijken...!!!!

Lieve groet, Mirjam+mannen&Sofie

joke mulder

hoi ilse,

Wat dapper van je met al die fijne beestjes,maar alles is zo de moeite waard om mee te mogen maken toch!
Geniet van de tijd daar, groetjes joke

m en j

wat ben je ook een schatje... we citeren "even een update over de beestjes, dat valt best wel mee!" Heeft zelfs Kermit een functie in Afrika? We beleven zo je avonturen echt helemaal mee.. leuk!

Bless!

Boudewijn&Sanne

Ha Ilse,
wat supergaaf dat je toch die keuze voor de mercy ships hebt gemaakt! We zijn blij dat je er van geniet, blijf dat ook vooral doen!
Liefs!

Anne-Marije

en dat je ook gewoon heerlijk heb geslapen die nacht ;) fan-tas-tisch.. ik zie het helemaal voor me.

En je hebt gewoon de jungle gesurvived!
Hihi, ik heb genoten van je verhaal!

Liefs

Robert

Wat leuk om te lezen dat je zo ontzettend geniet van Afrika, blijf dat vooral doen :) Straks krijg je nog heimwee als je weer in het hoge noorden bent, pas maar op ;-)

Liesje...

Heej Ilse...ik ben zo enorm trots op je ....kreeg wel spontaan overal jeuk van je verhaal over de kriebelbeestjes....maar het is wat je zegt: God heeft alle beestjes geschapen met een functie...zo ook alle kriebelbeestjes...;) Geniet lekker van je avontuur!

Dikke knuffel vanuit een nat Friesland...

marty

Lieve Ilse,

Wat fijn om een beetje een indruk te mogen krijgen van jouw leven in Afrika. We bidden voor je!
Liefs van de Veentjes!

Esther

Ha lieve Ilse,

Ik heb me slap gelachen om je reisverslag! hahaha Prachtig! Welcome in Africa!!
Super dat je in de YWAM base bent geweest. Daar heb ik nooit de mogelijkheid voor gehad.

Groetejs vanaf de Veluwe,
Essie.

Jonneke

Heej Ils :-)
Dat word straks afkicken hier! Hihi

Liefs!

Judith Zwart

Hilarisch, Ilse en Beestjes ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!