ilsetogo.reismee.nl

Heimwee

Ja! En daar wassie... het gevoel van: ‘wat doe ik hier?', ‘waarom moet zonodig Engels de voertaal zijn' en ‘ik kan er helemaal niets van', ‘ik mis al die lieve vrienden en familie (waarvan sommigen zelfs nog aan het trouwen waren ook)' en ‘dit ga ik nooit volhouden'.

Kortom: ik was enorm klaar met dat ge-Engels, het werken hier aan boord en na 3 weken kom je er dan toch achter dat 11 weken best een hele lange tijd is. Dat je inderdaad ver weg bent en dat het leven in Nederland gewoon prima doorgaat, zonder mij.

Totdat het tot me doordrong: naar wie of wat wil je luisteren? Durf je te geloven en er op te vertrouwen dat je hier niet zomaar bent. Dat het deel uitmaakt van Gods plan om gewoon Ilse te zijn aan boord. Ja, met alles wat beter kan, en ja, terwijl alles in Nederland gewoon doorgaat (en dat is maar goed ook).

Langzaamaan drong dat steeds meer tot me door wat bevrijdend werkt! Elke dag, hoe hard ik die dag ook heb gewerkt, welke leuke of moeilijke dingen er ook zijn gebeurd, hoevaak ik heb gelachen of hoe vaak ik heb gedacht: ‘en nou ga ik huilen'. God is er bij en in zoveel verschillende dingen mag ik iets zien van Zijn aanwezigheid! Na een lange en lastige dag even mn stapelbedgenootje (die overigens gewoon Nanette heet) langs komt lopen en even naar mn geraas over die dag wil luisteren, een verpleegkundige die die dag meekeek op de OK en me de volgende dag weer ziet en even vraagt hoe t op OK gaat en me meedeelt dat ze met z'n allen voor t OK team aan het bidden zijn, het feest dat werd gevierd met alle Dayworkers, een goed gesprek, de celebration of sight (oogpatienten die zijn geholpen en nu weer kunnen zien). En daarin mag ik intens genieten van Gods zorg maar groeit ook mijn liefde voor het schip.

Het is fantastisch wat we met elkaar mogen doen hier aan boord. En het voelt zo als mijn thuis! Ik geniet echt van alles wat er gebeurd. Niet alles is even leuk, het is nog steeds geen hemel op aarde, en dat zal het ook niet worden, maar het is zo goed om hier te zijn. Ik geniet van zoveel dingen die ik hier kan en mag doen. Ik geniet van het kijken van de Jesus movie midden op straat ergens in Lome met 10tallen kindjes om me heen die bij me op schoot kruipen, ik geniet van na een lange dag werken even schommelen of even nakletsen hoe die dag eigenlijk is gegaan, ik geniet van boeken lezen op het dek, ik geniet van het bezoeken van de kerkdienst op de ziekenzaal of in het Hope Center, ik geniet van al die dansende Afrikanen die hoe jong of oud ze ook zijn zodra ze muziek horen niet meer stil kunnen zitten, ik geniet van een geintje int Engels die ik zowaar ook snap, ik geniet van een zaterdagochtend doorbrengen in het weeshuis en touwtje te springen met een kind op de arm, ik geniet van uitslapen dat door een late dienst eindelijk kan en ik geniet van het feit dat Nanette dan ontbijt voor me regelt, ik geniet ervan om er steeds meer achter te komen dat mensen vrienden worden, ik geniet er van om die mensen te ontmoeten in de eetzaal en bij te kletsen, ik geniet ervan dat wanneer je naar buiten gaat ik me niet meer druk maak over dat het enorm drukkend warm is en ik binnen no time bezweet en stoffig ben, ik geniet ervan om zoveel minder bezorgd te zijn over tijd, hoe mn avonden in te vullen (lang leve al die min of meer verplichte bijeenkomsten), ik geniet van de Starbucks, de Latte Mocha, ik geniet ervan als je wel even een moment vrij bent en ik geniet ere norm van om te weten dat er zoveel lieve mensen zijn in Nederland die ik echt mis, maar die zo intens meeleven.

Ik ben zo dankbaar voor de gelegenheid die ik heb gekregen om dit werk voor 3 maanden te doen!

Die 11 weken zijn helemaal niet lang! Ik heb er al 4 van overleefd, en ik zie enorm uit naar de weken die nog voor me liggen! Wat zijn er een hoop dingen die er nog gedaan mogen en moeten worden, wat heb ik al veel geleerd, maar wat kan ik nog meer leren op zoveel verschillende vlakken!

Reacties

Reacties

Robert

Die trouwende mensen missen jou ook wel een beetje, maar wat leuk dat je een videotje had ingestuurd voor onze bruiloft! Zo was je er een beetje bij, we hebben gelachen om je leuke filmpje (en daar zijn vast foto's van ;-). Sterkte daar als je jezelf terugvindt op een boot ver van huis, ik ben in ieder geval onder de indruk van alle mooie dingen die beleeft en wat je voor de Togonezen mag betekenen!

Anne-Marije

Lieve lieve Ilse, ik ben zo enorm trots op jou! Ik vind het zo super super knap wat je daar allemaal doet. En dat je zo door deze moeilijke momenten heen gaat, en er uiteindelijk weer zo sterk uitkomt! Je bent echt een geweldig mens. Ik mis je ook, maar je doet het daar geweldig! Dat er maar zoveel mogelijk mensen erachter mogen komen wat voor een schat jij bent :)

Ik mail je vd week terug =D

Geniet, geniet, geniet!
Liefs

Marije

Ik ben fan van Ilse. Ik wil lid worden van Ilse!

Corné

Ik zei toch...Geniet!
Maar we missen je ook hoor. Maar bovenal vind ik je superstoer, gruwelijk vet (probeer die maar eens negatief op te vatten ;-)) wijf!

Corné

Liesbeth

Heej Lieve Ilse,
Ja dat heimwee gevoel is natuurlijk onvermijdelijk...dat komt een keer...en eigenlijk maar goed ook...want dat betekent dat je waarde hecht aan de omgeving waar je vandaan komt....ondanks het feit dat je ook super aan het genieten bent, als ik het zo allemaal lees....
Wat ontzettend gaaf wat jij daar mag betekenen en dat God jouw als instrument mag gebruiken om de liefde van de Here Jezus uit te stralen naar alle mensen om je heen. Of dit nu je room-mate, een collega of een kind is dat op je schoot kruipt..stuk voor stuk zijn het momenten waarop jij Gods liefde aan hen mag tonen! Gaaf....

Zet m op meid! Ik zal voor je blijven bidden...

Liefs en een dikke knuffel...

Patricia

Lieve Ilse,

Wat heb je het allemaal ontroerend mooi verwoord!
Ik herken het dubbele gevoel aan de ene kant mis je je "thuis" en aan de andere kant ben je zo dankbaar dat je hier mag zijn. Het is een bijzondere wereld waar je je in bevindt.
Ik wens je nog heel veel Zegen voor de komende tijd en geniet ervan!

Groetjes van Patricia.

Christine

lieve Ilse,
je kunt nog niet naar huis hoor! je huis is nog lang niet klaar! Dus blijf jij maar aan boord en leef, leer, geniet!(en gelukkig had je ff heimwee!)
Dag prachtige dochter van me!We bidden voor je(zegen haar Here!) en houden van je!liefs, mama

Caroline

Hoi Ilse,
ik ken je niet, maar via Marije kreeg ik je link toen ik mailde dat mijn wens is om ooit op Mercy Ships te gaan werken (ben anesthesist). Ben meerdere keren naar hun (medische) openavond geweest als ze in Rotterdam lagen en dan gloeide het in mijn hart. Heb niet zo veel tijd om meer te schrijven. Maar geniet en groei in je geloof samen met de andere mensen op het schip, met de patienten en overige Afrikanen. God is groot en Hij is overal, Hij zorgt. Prachtig werk, zeker om te zien en horen dat geloof en werk hand in hand kan gaan! Bidden voor de OK's, prachtig, wou dat het altijd zo kon zijn (ook heir in Nederland)!
groet, Caroline

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!