ilsetogo.reismee.nl

time to work!

Na een weekend gevuld met het elke keer weer terugvinden mn cabin, een favoriet plekje vinden op het dek (compleet met onwijs veel wind en een klein beetje uitzicht over de oceaan en het strand), de ward service bezoeken (kerkdienst in de ziekenzaal), boek lezen, leuke gesprekken voeren met mn stapelbeddeelster, voetbalwedstrijd zien tussen de dayworkers en de crew van de Africa Mercy (helaas ging het bezoek aan het kindertehuis niet door: hopelijk volgende week beter), 's avonds eenservice aan boord merkte ik dat ik er onwijs aan toe was om de OK op te gaan. Ik wil gaan doen waarvoor ik hier kwam.

Het grappige is, is dat hier echt iedereen bloedfanatiek is op sportgebied, mn stapelbeddeelster vertelde me dat ze al om 5:30 am opstaat om tijd te nemen om tijd door te brengen met God, te sporten, naar de fitnessclub te gaan, te douchen en dat te ontbijten. Ik vind het een heerlijke gedachte dat ik om 7u mn bed uit kan, me in mn OK pak hijs, 1 bocht omloop, 2 trappen oploop en nog een bocht omga en dan in de eetzaal sta. Na het ontbijt dezelfde route terug neem, met even een tussenstop in mncabin om mn tanden te poetsen om vervolgens door te lopen naar de OK (lees: 10meter verder op). Genoeg sport (al mis ik het klimmen wel hoor zus!) dacht ik zo.

Aangekomen op het OK complex komen we samen met het hele team in de gang, evt bijzonderheden worden verteld en iemand begint met een korte overdenking en gebed. Vervolgens duikt iedereen zijn of haar OK in. Voor mij was dat vandaag net even wat anders: ik kreeg de hele ochtenduitleg over de OK's. Wat heb ik gelachen!Ik heb nog nooit zo'n gezellige uitleg/ informatiebijeenkomst gehad.Toen we klaar waren met de tour kreeg ik de gelegenheid om nog wat papierwerk af te ronden (bij aankomst heb ik een enorme hoeveelheid papierwerk gekregenzodat ik als een soortvossenjacht diverse stempelposten bij langs moet) en mocht ik beslissen wat ik de rest van de dag wilde doen. Nou, ik was eindelijk op OK, dus dat liet ik me niet meer afnemen. Na uitgebreid te hebben geluncht (men... wat hebben ze t eten goed voor elkaar! Zo'n luxe!), terug gegaan naar OK en daar bleek zat ze nog een extra patient gingen doen waar ze nog ff wat OA's voor moesten regelen, maar toen ze mij zagen vroegen ze wat ik wilde doen: nou, werken! Dus mocht ik direct aan tafel. Leuk om de verschillen te zien (ik heb nog een bezuinigtip: iedereen die niet aan tafel staat hoeft geen mondmasker voor, overigens lopen ze in en uit en drogen we onze handen met linnen handdoeken), ze tellen alles (!) en dat wordt uiteraard geregisteerd en ook op de OK kennen ze een overdreven manier van documentatie wat als je er langer over na denkt erg logisch is en we voor het grootste gedeelte ook in Nederland doen, zij het dan in de computer. Dus daar mag ik ook de komende tijd nog even aan wennen, net zoals de manier van klaarzetten, opruimen, schoonmaken, het gebruik van materialen (na de OK wordt alles waar bloed aan zit uitgeknipt en in een speciale prullenbak gegooid wat later verbrand zal worden, de rest mag wel in de prullenbak (maar realiseer je dus: alles wat je weggooid, dat kunnen anderen gaan hergebruiken...

Komende week zal het nog wat rustig zijn op de OK's, mede omdat er een algemeen chirug heeft afgezegd. Ik ben de rest van de week ingedeeld op de General, waar voornamelijk liesbreuken zullen opereren. Een easy programma om goed ingewerkt te worden. Te wennen aan het Engels, de werkwijze etc etc.

Komende vrijdag op zaterdag heb ik direct ook mn eerste ' on call'. Dat houdt in dat ik met een pieper naar bed mag. De kans dat ik word gebeld is vrijwel nihil, maar als het voorkomt, dan is er een team beschikbaar (en dus op de boot aanwezig).

Inmiddels heb ik de meeste belangrijkste meetingen gehad of weet ik wanneer ze plaats vinden (incl vanavond een 2 uur durende uitleg over safety aboard, gedragsregels, evacuation+ trials, uitleg van de crew nurse, de pastor etc etc en tot slot zelfseen test moeten maken). Het belangrijkste is: de meeste papieren heb ik inmiddels wel afegrond! En het goede nieuws: als je het schip verlaat, mag je een zelfde tour gaan maken. Maar zover is het nog lang niet!

Reacties

Reacties

Brenda w

Hai Ils!

Wat leuk om je verhalen te lezen en wat vertel je leuk . Idd wat een verschil van werken zeg! Lijkt mij heel leuk om die verschillen in werken te zien.
Ik ga je blogs lezen, Veel succes en plezier...
Liefs Brenda

Brenda w

ohja, ga je ook nog foto's sturen??? :)

Marjan Wubs

Hoi Ilse,
ontzettend leuk om zo met je mee te leven.
Eindelijk echt "aan de bak". Geniet van alles: zowel het werk als alle andere activiteiten.

Gods zegen!

Marjan

Anne-Marije

lekker bezig, Ils. Dus je engels gaat goed, concludeer ik nadat ik lees dat je met je stapelbedgenootje veel hebt gekletst? Je zal vast snel wennen daar. Enneh, sporten is heel goed voor je, en trappen op en af lopen is niet voldoende. Zo... Dat moest ik je toch nog ff melden. Voor de rest: lekker bezig! :D

lfs

Marnix

Goed bezig, Ilse! :) Grappig ook te horen dat er ook in de OK zulke 'culturele' verschillen zijn...

Robert

Heb je het zwembad al uitgeprobeerd? :) Leuk dat je ons op de hoogte houdt, volgens mij ga je je draai wel vinden daar aan boord!

joanne

Wat verschrikkelijk leuk om te lezen! Zie je al zitten in de wind haha!
Ik blijf gebiologeerd lezen!
lfs

Liesbeth

Heej Ilse....

Leuk meid om te horen dat je een beetje bent geacclimaticeerd en dat je al weer aan tafel hebt mogen staan, zoals jij dat altijd mooi verwoord :D Heerlijk om je avontuur mee te mogen volgen via deze weblog...Geniet!

Dikke knuffel....Lies

Marjolein

Hey gekkie,

Bedankt voor de lieve kaart uut Paris! Mijn weekend was niet zo bewogen als die van jou! Het was erg gezellig.
Geniet van de vriendschappen en succes met je missie... mensen helpen, geniet hier maar van!

gr.

Aart Meerkerk

Ilse,

Wat mooi om je reisverhaal/ werken op Mercy Ships te lezen. De komende tijd zal ik het zeker blijven volgen.

God bless you,

Aart

Mirjam

Ik geniet van je verhalen,

Liefs Mirjam, Wouter, Luuk & Sofie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!